Karen Rønde bliver direktør for DPCMO

De danske mediehuse skruer op for kampen for at indgå aftale med tech-giganterne om betaling for brug af den fri presses indhold. Den 1. juli tiltræder advokat Karen Rønde i rollen som administrerende direktør for mediernes forvaltningsorganisation, DPCMO (Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation).

Ansættelsen er udtryk for, at en bred kreds af danske medier står sammen om at sikre, at
tech-giganterne indgår aftaler med pressen om brug af indholdet. Det gælder Google, Meta,
Microsoft, Apple, Twitter og andre, som bruger indhold fra medierne i deres ydelser. Loven siger, at
der skal indgås en aftale med medierne, og det skal den nye direktør sikre.

“Ansættelsen af Karen Rønde er udtryk for, at vi øger presset for at få aftalerne på plads. Hun har
den nødvendige indsigt og energi til at lave aftaler på et helt nyt område, hvor modparten har
modvilje til at indgå de lovpligtige aftaler,” siger Anders Krab-Johansen, formand for DPCMO, og
koncernchef for Berlingske Media.

DPCMO blev etableret sidste sommer efter, at Folketinget gav danske presseudgivere mulighed for
at slå sig sammen i en nonprofit-forening og kollektivt forhandle aftaler på plads med
tech-selskaberne. Bag foreningens står 97 procent af alle danske medier, hvorfor listen er lang med
public service-medier, nyhedsmedier, magasiner, fagmedier og nye digitale medier.

Advokat Karen Rønde kender foreningen, idet hun arbejdede som konsulent for DPCMO i den
indledende fase, før hun tiltrådte en stilling som policy director for Netflix Danmark. Karen Rønde
har tidligere arbejdet som selvstændig advokat og været hos advokatfirmaet Bech-Bruun samt
dommer i Rigsretten. Herudover har hun arbejdet for den internationale underholdnings- og
broadcastingvirksomhed MTG Sport som head of legal, men har også været vært på DR2’s program
Deadline såvel som folketingsmedlem for Venstre.

”Frie og stærke danske medier er afgørende for vores demokrati. Den fælles og respektfulde
samtale – på tværs af generationer og geografi – samt tilliden og tonen mellem mennesker bliver
udfordret i disse år af nye forretningsmodeller og globale aktører. Vi vil møde disse med åbent sind i
tiltro til, vi kan finde løsninger, hvor de globale tjenester anerkender deres ansvar og bidrager, så
udgiverne fortsat kan investere i skabelsen af nyt indhold til glæde for danskerne. Arbejdet er
komplekst, men opgaven klar og vigtig og med opbakning fra så mange danske udgivere vil vi
lykkes,” siger Karen Rønde.